Negatief zelfbeeld bij je puber?

De middelbare schooltijd is ook gewoon echt een lastige periode. Je kind is aan het ontdekken wie het is, wie het wil zijn. Het heeft te maken met hoe je kind zich wil tonen naar de buitenwereld qua kleding en kapsel. Maar ook vriendschappen, hobby’s en gedrag. Waar hoort je kind bij en waar wil het bij horen?
Het is een hele zoektocht waarin ouders steeds minder belangrijk worden en vrienden steeds belangrijker. Daarom is het ook niet zo gek dat je kind zich vergelijkt met anderen. Maar wat als dit ervoor zorgt dat je kind ontzettend onzeker wordt over zichzelf? Dan heb ik hier een mooie tool voor jou.
Negatief zelfbeeld? Oefen dit eens samen
In het filmpje onderaan dit blog heb ik een cognitief gedragstherapeutische techniek opgenomen welke ik standaard inzet bij kinderen in de praktijk die anderen op een voetstuk zetten en zichzelf naar beneden halen. Jongeren hoor ik soms zeggen dat zij een loser of een mislukking zijn en al die andere kinderen helemaal geweldig. Wij weten heus wel dat dit niet klopt, maar voor de jongeren kan dit echt zo voelen.
Ik ben een mislukking, een loser
Het is dan belangrijk om hiermee aan de slag te gaan, want deze gedachten kloppen niet. Ze zijn gebaseerd op één aspect, namelijk mislukken. Samen ga je uitpluizen wanneer iemand is mislukt en wat het tegenovergestelde is van mislukken, bijvoorbeeld slagen. Bedenk samen wie er in de ogen van jouw kind is geslaagd. Kan je kind niemand bedenken in de vriendengroep of dichtbij, trek het dan breed en ga na of er een bekend persoon in de ogen van jouw kind is geslaagd. Een bekende sporter, influencer, wie dan ook. Deze persoon zet je aan de ene kant van de lijn en samen bedenk je een bekend persoon die niet geslaagd is, dus mislukt. Die zet je aan de andere kant van de lijn. Je hebt nu dus twee uitersten.
Opzoek naar eigenschappen
Daarna ga je samen bedenken welke eigenschappen iemand bezit die is geslaagd of wanneer je überhaupt bent geslaagd. Kies er een stuk of 4-6. Al die eigenschappen zet je aan de ene kent van de lijn. Aan de andere kant van de lijn zet je het tegenovergestelde. Zo heb je dus weer uitersten tegenover elkaar staan. Vind je het fijn om het kant en klare werkblad te ontvangen? Reageer dan onder het blog met ‘JA’.
Waar sta jij, waar sta ik?
Je laat je kind eerst nadenken waar de gekozen personen op de lijn staan. Dit kunnen dus vrienden zijn, maar ook bekende personen zoals ik hierboven heb uitgelegd. In het filmpje maak ik gebruik van 2 vrienden en 1 iemand die je kind niet zo aardig vindt. Doe wat bij je kind past of gebruik het beiden. Deze oefening kun je namelijk vaker doen met andere mensen en eigenschappen op de lijnen.
Laat je kind de personen dus op de lijnen zetten. Daarna zet je kind zichzelf op de lijnen. De eerste gedachten van je kind dat het nergens aan zal voldoen en een mislukking/ loser is, blijkt dan vaak helemaal niet zo te zijn. Er zijn echt wel eigenschappen die jouw kind ook bezit. Je kunt hierin als ouder ook een beetje sturen. Jij weet immers heel goed welke goede eigenschappen jouw kind bezit.
Geen quick fix
En uiteraard is dit geen directe oplossing om het negatieve zelfbeeld om te zetten, maar het kan er wel voor zorgen dat het iets realistischer wordt. Je kind leert namelijk dat wanneer het zich vergelijkt met anderen, alleen maar kijkt naar alle goede dingen van de ander, terwijl iedereen goede en minder goede eigenschappen heeft. Ja, ook jouw kind. Door deze oefening wordt dit direct duidelijk en kan dit een eerste stapje in een meer realistische richting zijn.
>>>> Wil je mijn nieuwste blogs, uitleg, tips en weetjes niet meer missen en direct ontvangen in je mailbox? Schrijf je dan in voor de waardevolle You&Me inspiratie mail.
Lieve groet, Mirjam
Vond je het een waardevolle oefening? Deel het, gooi het de wijde wereld in. Dit kan met een van de onderstaande knoppen. Meer uitleg en filmpjes zien? Bezoek mijn Instagram, Facebook of TikTok voor mijn filmpje. Klik hier onder >>
Dit bericht op Instagram bekijken







Ja, ik zou graag het werkblad willen ontvangen.
Alvast bedankt. Groetjes, Elvira
Hoi Elvira, dank je wel voor je bericht. Ik ga het werkblad toesturen. Groetjes, Mirjam
Dag,
Ik ben ook benieuwd naar het werkblad.
Groet Ellen
Hoi Ellen, ik ga deze naar je toesturen. Groet, Mirjam
Ja, ik zou graag het werkblad willen ontvangen.
Alvast bedankt!
Hi Eline, wat leuk dat je interesse hebt in het werkblad. Ik stuur het je direct toe. Laat me gerust weten of het is gelukt. Groetjes Mirjam