IK BEN ZO BOOS!!

Je kind zit niet lekker in zijn/haar vel, maar wat is er nou eigenlijk aan de hand? De leraren weten het niet en jullie als ouders ook niet. Er is één ding wat zeker is, er moet iets gebeuren, want je kind voelt zich helemaal niet meer fijn. Hieronder lees je een voorbeeld van een hulpvraag rondom emotieregulatieproblemen bij een 9 jarige jongen. Was woede wel hét probleem?

Wat was er aan de hand? Ik werd opgebeld door een collega. Zij had een jongen van 9 jaar in behandeling, omdat het niet goed ging op school. Zo had hij vaak ruzie met de juf, gooide dan zijn stoel of tafel om, verscheurde zijn werkjes en schold de juf of andere kinderen uit. Er bleek best een hoop stress bij deze jongen te zitten. De boosheid en frustraties bleven bestaan en namen zelfs toe.

You&Me Psychologie werd ingezet
Op het moment dat de directeur van de school aangaf dat de jongen nog een paar weken de tijd kreeg om te laten zien dat hij op het regulier onderwijs kon blijven werd mijn praktijk You&Me Psychologie ingezet. 

Logo

Waar komt die boosheid toch vandaan?
Ik heb zelf mogen ervaren tijdens mijn observaties hoe de jongen zich uitte en ik snapte heel goed dat het op deze manier niet meer ging in de klas. Maar wat ik ook zag was dat er meer aan de hand was. De relatie tussen de juf en de jongen leek verstoord, zij konden niets meer verdragen van elkaar. Maar mijn grootste vraag was; “Waar komt die boosheid toch vandaan?” Thuis een lieve, rustige jongen, maar op school totaal een ander kind. Daarom heb ik besloten om verder onderzoek te doen. 

Verbaal niet kunnen uitdrukken
Alle puzzelstukjes vielen na het onderzoek op zijn plaats. De jongen werd in de klas continu door de juf bevraagd over wat er aan de hand was, waarom hij niet kon uitleggen wat hij voelde of dacht. Maar de jongen van 9 kón het niet verwoorden en dus liet hij het maar zien met gedrag. En dit was dus een van de onderliggende factoren van zijn frustratie. In de behandeling hebben de jongen en ik dit samen aangepakt. Hij leerde om aan te geven wanneer zijn frustratie opliep, hoe hij dit kon voelen bij zichzelf, herkennen en kon handelen. Met uiteraard zijn omgeving als steun.

Er was nog meer aan de hand
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat hij faalangstig was, wat ik ook in de klas had gezien. Hij durfde geen vragen te stellen, durfde nauwelijks hardop te praten in de klas en zijn vinger opsteken? Dacht het niet! Zijn zelfvertrouwen was ontzettend laag.

Door hem positief te benaderen kreeg deze jongen weer vertrouwen in zichzelf. We zijn opzoek gegaan naar de dingen waar hij goed in was en waar hij trots op was. Ouders gaven na een viertal sessies al aan dat hij weer vrolijker was en weer meer zichzelf durfde te zijn.

Hoe gaat het nu? Dat kan ik de jongen beter zelf laten vertellen!
vrolijk en jezelf zijn“Ik heb van Mirjam heel veel geleerd. Mirjam heeft mij geleerd om minder boos te worden op school. Ze kwam bij mij op school om me dit te leren. Het was dan altijd heel fijn al ze er was. Ook ben ik veel bij haar geweest. We werkten dan samen aan mijn Dinobrein. Dat was heel leuk om te doen. Dankzij Mirjam ben ik nu bijna nooit meer boos op school en gaat het heel goed met mij op school! Ik vond het altijd heel gezellig met Mirjam.”

Herkenbaar? Jouw eigen kind, het buurmeisje of dat klasgenootje? Deel dan zeker dit bericht via Facebook en LinkedIn of neem contact op.

Op de toekomst van de kinderen!

Mirjam blog

PS: Deel gerust deze blog. Zo kunnen namelijk meer mensen de juiste hulp en informatie vinden over vragen wat betreft hun kind.